Den store Gatsby





Så jag läste färdigt No och Jag. Jag tyckte väldigt mycket om den. Den var lättläst, men ändå djup. Den behandlade ett av Paris ständiga problem, uteliggarna. Och den behandlade ämnet på ett väldigt fint sätt. Boken handlar om en trettonårig flicka som träffar artonåriga No på en tågstation. No har inget hem. De två bygger sedan upp en nära relation och huvudpersonen försöker hela tiden "rädda" No, ge henne ett nytt liv, förvandla henne från en uteliggare till någon som hon själv. Bokens stora fråga är: "varför finns det så många unga kvinnor som måste bo på gatan?".
Så, en läsvärd bok om verklighetens Paris. Fick betyget 4/5 av mig.

När jag senast var på biblioteket fick jag förutom No och Jag, även med mig Den Store Gatsby hem. En sådan bok man bör läsa, och som jag under en lång tid faktiskt tänkt på att jag även vill läsa. Det fina omslaget gör ju inte saken sämre. Utvärdering kommer självklart senare.

thoughts

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0